
Een dag op onze school
Hoe ziet het dagritme eruit:
Aan het begin van de ochtend verzamelen de kinderen zich in hun eigen thuisgroep, zodat aan- of afwezigheid van leerlingen direct wordt opgemerkt door de thuisgroepleerkracht. Tijdens de dagopening in de thuisgroep bespreken de kinderen de dingen die zij hebben meegemaakt, nieuws- en gevoelsonderwerpen, het thema van waaruit gewerkt wordt of een onderwerp dat door de leerkracht wordt ingebracht. Er wordt verteld hoe de dag eruit zal gaan zien.
De thuisgroep
Er zijn 7 thuisgroepen. Twee thuisgroepen in de onderbouw (groep 1-2), drie thuisgroepen in de middenbouw (jaargroepen 3, 4 en 5 gecombineerd) en drie thuisgroepen in de bovenbouw (jaargroepen 6, 7 en 8 gecombineerd). Elke thuisgroep heeft een eigen leerkracht. De thuisgroep heeft een eigen lokaal waar de basis ligt en de de kinderen de meeste tijd doorbrengen. Ze komen hier bij elkaar en hebben het grootste gedeelte van de dag les in dit lokaal.
De leerkracht
Binnen het dagritme komen alle vakgebieden aan bod. Denk hierbij aan rekenen, taal, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen. Zaakvakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, burgerschap, natuurkunde en techniekonderwijs worden gevangen binnen het Opeduca onderwijs.
Rekenen
Na het bespreken van de dag in de thuisgroep staat er een rekenronde op het programma. Ieder kind rekent minimaal 1 uur per dag op eigen differentiatieniveau.
Taal/Spelling
Na rekenen gaan de leerlingen aan de slag met taal en spelling. Ook tijdens deze taal/spellingronde werken de kinderen binnen een verplicht leerstofaanbod op hun eigen ontwikkelings-en leerjaarniveau binnen de unit. Deze taalronde is net zoals de rekenronde voor ieder kind verplicht.
Begrijpend lezen/ studievaardigheden
Na de pauze volgen de kinderen een ronde begrijpend lezen. Dit vakgebied komt vier keer terug in de week. Daarnaast is er eenmaal in de week ruimte voor studievaardigheden. Dit richt zich op vaardigheden die kinderen in hun toekomst nodig hebben om tot leren te komen. Denk hierbij aan het gebruik van woordenboeken of het lezen van registers, kaarten of schema’s en tabellen.
Leesbevordering en leesbeleving
Lezen vormt de basis van leren. We hebben leesonderwijs dan ook hoog in het vaandel staan. Onze school heeft een geheel eigen schoolbibliotheek. Een volledig klaslokaal is ingericht als bibliotheek waar elke klas wekelijks een bezoek brengt om heerlijk in een leesboek te duiken in de vele leeshoekjes omgeven door een enorm aanbod aan boeken. De ervaring leert dat kinderen een krachtigere ontwikkeling doormaken als het leesniveau in orde is. We zetten middels de schoolbibliotheek dan ook in op bevordering van het leesplezier. Daarnaast wordt er elke dag minimaal een half uur aandacht besteed aan lezen, leesbeleving en leesplezier. Naast lezen in een leesboek stimuleren we kinderen door wekelijks leesbevorderingsactiviteiten aan te bieden.
Opeduca
Opeduca onderwijs is ontzettend breed. Elk jaar staan er schoolbreed vier thema’s centraal. We belichten de allesomvattende thema’s water, energie, bouwen en voeding. In elke bouw wordt op een eigen manier hier invulling aan gegeven. In de onderbouw staat exploreren in de breedste zin van het woord centraal. In de middenbouw wordt er jaarlijks een verdieping gemaakt binnen de thema’s. In de bovenbouw staat de eerste periode van het schooljaar in het teken van vaardigheden ontwikkelen, waarna onderzoek tekenend is voor de rest van het schooljaar.
Bewegingsonderwijs
Binnen onze school besteden we veel aandacht aan bewegingsonderwijs en bewegend leren. We hebben een ruim sport- en spellokaal in ons gebouw voor de jongere leerlingen. Voor de andere leerlingen maken we gebruik van de Microhal die op korte afstand van onze school ligt. Naast de vaste sportmomenten is bewegend leren ook geïntegreerd in onze dagelijkse lessen.
Burgerschap en digitale geletterdheid
Deze jongste vakgebieden hebben ook hun plaats binnen ons onderwijs. Naast dat deze vakgebieden geïntegreerd aan bod komen binnen andere vakgebieden (denk aan relaties met de actualiteit leggen en verwerkingen waarbij digitale vaardigheden eigen worden gemaakt), worden deze ook apart belicht binnen ons onderwijs.